Jak założyć sklep internetowy ?
Handel elektroniczny stał się jednym z najdynamiczniej rozwijających się segmentów gospodarek krajów wysoko rozwiniętych. Także w Polsce sprzedaż internetowa (najczęściej poprzez sklepy internetowe) zaczęła stanowić coraz większą konkurencję tradycyjnych form sprzedaży. Główną zaletą każdego sklepu internetowego powinno być szybkie dotarcie z bogatą ofertą do wymagających klientów, ceniących wygodę kupowania i atrakcyjne ceny.
Sklep internetowy nie wymaga dużych nakładów inwestycyjnych, ale należy poświęcić sporo czasu na to, aby pomysł na własny e-biznes wprowadzić w życie. Ważna jest bowiem jasna wizja przyszłej działalności wirtualnej, ale równie istotne będzie zdobycie dużej wiedzy dotyczącej wybranej branży, jej asortymentu, granic cenowych, konkurencji i grona potencjalnych klientów. Należy dokładnie sprecyzować produkty i usługi, jakie sklep będzie oferował i określić grupę docelową, do której będzie skierowana oferta.
Kolejna ważna kwestia, która musi zostać poddana analizie, to dostawca towaru. Aby sklep internetowy nie poszedł z torbami z powodu wysokich opłat za dostawy, należy znaleźć pewnego i w miarę taniego dostawcę, który zagwarantuje niezawodność dostaw, a co za tym idzie sprawną działalność e-sklepu. Dzięki dobrej współpracy będzie można pozyskać stałych i lojalnych Klientów. A takich właśnie potencjalnych partnerów biznesowych można znaleźć za pomocą internetu.
Chcący założyć własny sklep sieciowy powinni zadbać o magazyn do przechowywania artykułów. Należy liczyć się bowiem z tym, że kompletowanie i utrzymywanie takiej powierzchni pochłonie jakąś część wydatków. Aby je zminimalizować, można dowiedzieć się, czy w danej branży działa hurtownia, która wysyła swój towar bezpośrednio do klientów finalnych.
Prowadzenie e-sklepu jest w świetle prawa taką samą działalnością gospodarczą, jak prowadzenie tradycyjnych podmiotów. Aby uruchomić sklep internetowy należy zarejestrować działalność gospodarczą, posiadać NIP, REGON, konto firmowe i siedzibę. Ponadto strony sklepu muszą informować o danych teleadresowych firmy, zawierać regulamin działania sklepu i dokumenty określające warunki zawierania umów drogą elektroniczną. Ważne dokumenty, które także będą potrzebne, to polityka zwrotów i reklamacji, a także polityka prywatności, która będzie określać sposób przetwarzania i wykorzystywania danych personalnych Klientów.
Kolejno należy wybrać oprogramowanie e-sklepu, domenę i hosting. Dokonując wyboru można skorzystać w kilku możliwych opcji:
- wykorzystać oprogramowanie sklepu internetowego
- kupić gotowe oprogramowanie sklepu wraz z utrzymaniem (hostingiem) sklepu lub bez utrzymania
- zamówić indywidualne oprogramowanie (zdecydowanie najdroższa opcja)
Gdy już uruchomimy sklep internetowy należy zająć się jego promocją. Ale to już temat na zupełnie inna poradę.